Vragen over personeel? Bel de Personeelsman: 030 - 636 59 56

    Geen producten in winkelwagen

    Tips & trucs verbetertraject werknemer

    Wat is een verbetertraject?

    Wanneer een werknemer zijn functie een tijd niet goed uitoefent, terwijl hij daar wel capabel voor zou moeten zijn, dan noem je dat disfunctioneren. Hij presteert in jouw ogen onder de maat. Zo mag je van een receptioniste verwachten dat zij beschikt over communicatieve en representatieve kwaliteiten en een manager over leidinggevende kwaliteiten.

    Als de werknemer één keer of een korte periode ondermaats presteert, dan is dit (nog) geen reden om hem te ontslaan. Is dit echter al langere tijd aan de gang, dan is het tijd om actie te ondernemen.

    In het stappenplan ontslag bij disfunctioneren lees je dat een goed ontslagdossier noodzakelijk is. Dit moet voldoen aan eisen die de strenge toets van de kantonrechter doorstaan. Een belangrijke voorwaarde is dat je de werknemer de gelegenheid hebt gegeven om zijn functioneren te verbeteren. Dit doe je met een verbetertraject werknemer, waarmee je zorgvuldig moet omgaan en op juiste wijze moet vastleggen in het personeelsdossier.

    Als je denkt dat je er al bent na het vertellen wat er allemaal niet goed gaat bij zijn functioneren, dan kom je bedrogen uit. Je kunt niet achterover leunen. Je moet actief met de werknemer aan de slag door hem aanwijzingen te geven wat er niet goed gaat, hoe hij dit kan verbeteren met eventuele scholing.

    Ook moeten de arbeidsomstandigheden in orde zijn. Het disfunctioneren mag niet zijn veroorzaakt door ziekte van de werknemer. In het stappenplan verbetertraject lees je hier meer over.  

    • Confronteer de werknemer niet meteen met verbetertraject. Je moet allereerst aantonen dat de werknemer ongeschikt is voor het verrichten van zijn werkzaamheden. Dit doe je bijvoorbeeld door klachten van klanten, functioneringsgesprekken, schriftelijke waarschuwingen te verzamelen over een periode van tenminste een maand.
    • Probeer te achterhalen wat er aan de hand is met de werknemer. Soms heb je een idee, maar het is goed om hier open over te praten. Neem de werknemer even apart met de deur dicht en vertel dat het momenteel niet goed gaat met het functioneren. Maak er geen formele bedoeling van. Dus geen gespreksvastlegging, maar zoek samen naar oplossingen. Uiteraard naar alle redelijkheid. Soms helpt het al om de werknemer een paar dagen vrijaf te geven zodat hij zich kan herpakken.

    Feedbackgesprek

    Werkt de zachte aanpak van het bespreken van het disfunctioneren niet? Dan is het wellicht tijd voor een feedbackgesprek waarin je op een gestructureerde wijze meer confronterend te werk gaat. Ook ga je nu afspraken vastleggen.  

    • Met een feedbackgesprek kun je de werknemer vertellen waar het aan schort in zijn functioneren. Ook benoem je de positieve punten. Het gesprek is bedoeld om een signaal af te geven aan de werknemer, maar de 'lading' niet te zwaar te maken.

    • Download de checklist feedbackgesprek waarmee je je optimaal voorbereid op het gesprek. Na het gesprek vul je je bevindingen en afspraken in op het formulier. Bij de vervolgafspraak weet je precies wat je hebt afgesproken. Ook kan dit formulier handig zijn als je de werknemer beoordeelt op zijn functioneren over de afgelopen periode.
    • Lees alles over het voeren van een feedbackgesprek in het e-book lastige gesprekken voeren met werknemers. Sla meteen drie vliegen in één klap. Voor dezelfde prijs ontvang je ook stappenplannen voor het voeren van een correctiegesprek en een ontslaggesprek. De checklist feedbackgesprek ontvang je bij de aankoop van dit e-book samen met andere handige tools.

    Functioneringsgesprek

    Blijft de werknemer ondanks één of meer feedbackgesprekken onder de maat presteren? Ga dan goed na wat de oorzaak van zijn disfunctioneren is. Mogelijk heeft de werknemer moeite met de veranderingen binnen jouw bedrijf en durft hij dit niet toe te geven? Ga in ieder geval open met de werknemer in gesprek en wijs hem 'formeel' op zijn disfunctioneren. Vertel dat je hem er al een paar keer op hebt gewezen. Gemaakte afspraken leg je vast in het gespreksverslag aanspreken op functioneren voor dossieropbouw

    • Lees alles over het dossieropbouw in het e-book ontslag bij disfunctioneren. Je vergeet niets met door het uitgebreide stappenplan. Bij dit e-book pakket ontvang je handige gespreksverslagen en checklisten. Zo ook de checklist ontslag door disfunctioneren. Daarbij krijg je 15 minuten online ontslagadvies en kom je snel te weten welke aanpak het best past bij jouw disfunctionerende werknemer. 

    Verbetertraject

    Je hebt op allerlei manieren geprobeerd de werknemer bewust te maken van zijn disfunctioneren. Ook heb je inmiddels een dossier van de disfunctionerende werknemer aangemaakt waarmee je dit aantoont. Het is nu tijd voor een verbetertraject waarmee je bewijst dat je er alles aan gedaan hebt om zijn functioneren op een acceptabel niveau te krijgen. Dit is een belangrijke voorwaarde om straks het dienstverband te kunnen beëindigen.

    • Pols de werknemer naar zijn bereidheid om het verbetertraject gezamenlijk op te pakken. Leg de bal bij hem neer zonder dat hij het idee heeft dat jij hem in een hoek drukt. Kijk daar mee uit! De werknemer zal anders het idee hebben dat hij aan een traject begint waarvan de uitkomst al duidelijk is. Probeer dus alle schijn te voorkomen. De kans is anders groot dat de kantonrechter meegaat in zijn mening als je zelf steken laat vallen (zoals onvoldoende tijd voor begeleiding).

    Hulp nodig bij verbetertraject?

    Er wordt van jou als goed werkgever verwacht dat je serieus en actief probeert om het functioneren van de werknemer te verbeteren. De Personeelsman help je hier graag bij. Dit kan online, telefonisch en bij jou op locatie waarbij je vooraf een voorstel van een verbeterplan krijgt dat we vervolgens van A tot Z met elkaar doornemen. Je weet precies wat er gaat gebeuren. Geen verrassingen! Lees meer over de dienstverlening van de Personeelsman bij verbetertrajecten.

    Meer weten over verbetertraject?